Pagina's

Quote: Het verhaal van de kleine golf

www.weheartit.com
" Er was eens een kleine golf die diep ongelukkig was. 'Ik voel me zo ellendig,' klaagde hij. 'De andere golven zijn groot en sterk, en ik ben zo klein en zwak. Waarom is het leven zo oneerlijk?'
Een grote golf die toevalig voorbijkwam en de kleine golf hoorde klagen, besloot even te stoppen. 'Jij denk zo,' zei de grote golf,'omdat je je eigen wezen niet helder voor ogen ziet. Jij denkt dat je een golg bent en je denkt dat jij slecht af bent. In werkelijkheid ben je geen van beide.'
'Wat!?'riep de kleine golg verbaasd uit. 'Ben ik geen golf? Maar het is toch duidelijk, ik ben een golf! Ik heb hier mijn golftop, zie je? En hier is mijn golfslag, hoe klein die ook is. Hoe kun je nou beweren dat ik geen golf ben? '
De grote golf antwoordde: 'Dat ding dat jij golf noemt, is alleen maar een tijdelijk vorm die jij voor een korte tijd aan hebt genomen. In wezen ben je water! Probeer dat eens goed tot je te laten doordringen. Als je dat lukt dan heb je niet langer een probleem met het feit dat je een tijdje een golf bent.'
'Maar als ik water ben, wat ben jij dan?' vroeg de kleine golf.
'Ik ben ook water,' antwoordde de grote golf. 'Ik heb voor korte tijd de vorm van een golf die wat groter is dan die van jou, maar dat doet niets af van wat ik in wezen ben, water! Ik ben jij en jij bent mij. We zijn beiden deel van hetzelfde grote geheel.' "

Xin Zhou Li, Tao of Life Stories: Chinese Language.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten