Pagina's

Hardlopen: Recreatieloop #1

Vorige week zondag was het dan zo ver. Een hardloop'wedstrijd'.
Ongeveer 6 weken geleden ben ik weer maar eens begonnen met hardlopen. Ik merkte dat ik het nodig had om te lopen. Ik voel mezelf fitter als ik loop, ik krijg meer energie en de wereld ziet er ineens leuker uit (ook op grijze dagen). Het voelde weer zo goed om te doen. Om wat druk op te leggen had ik mezelf na 1 week trainen alvast ingeschreven voor een loop, namelijk De Bergse Monumentenloop.

Vorige week zaterdag zag ik er wel een beetje tegenop. Nu lag dat ook wel aan het feit dat ik nog geen idee had waar ik precies moest zijn en hoe ik er naar toe zou gaan. Dus dat heb ik zaterdag avond(/nacht) nog maar even uitgezocht, zodat ik rustig kon gaan slapen. Zondag was het dus zo ver, mijn eerste loop van 2012. Ik was erg benieuwd naar mijn tijd, aangezien ik nog niet zo heel lang geleden weer ben begonnen met hardlopen. Een aantal jaar geleden heb ik de 5 gelopen in 25 minuten (en nog een klein beetje), maar ik wist dat dat een onmogelijk opgaven zou zijn. Dus besloot ik mijn doel te stellen op 30 minuten, dat moest te doen zijn. Haalbaar en realistisch.

In de stad aangekomen hebben we eerst een aantal jeugdige lopers aangemoedigd. Zij liepen de één en twee kilometer, het was zo schattig om te zien! Kinderen die amper kunnen lopen, liepen samen met hun trotse papa en/of mama. Om kwart voor 1 was het dan tijd voor de warming-up, waar ik bij toeval een collega zag staan. (Zij zou later op de dag 10km. gaan lopen.) Nadat we allemaal waren opgewarmd en klaar waren voor de wedstrijd konden we plaats nemen aan de start, waar ik bij toeval collega nr. 2 tegen kwam en waarmee ik uiteindelijk het grootste gedeelte van de wedstrijd mee samen heb gelopen. Heerlijk zo`n loopmaatje die ongeveer hetzelfde tempo heeft! Goed, om 1 uur was het dan zo ver. We zijn erg rustig begonnen, maar na een kilometer hadden we het idee dat we wel wat harder konden, dus deden we had. Onderweg natuurlijk goed aangemoedigd door ouders, familie en de collega. Ik liep echt heerlijk en uiteindelijk ben ik dan ook ongeveer 2 minuten onder de 30 minuten gefinished. Dus mijn doel is bereikt! Al vind ik het veel belangrijker dat ik gewoon lekker heb gelopen. Het klopte allemaal, een regelmatig tempo, fijne ademhaling, spieren voelde goed en ik had een opbouwend tempo, waardoor ik nog genoeg energie had om de laatste kilometer nog meer te versnellen. Al met al ben ik ben ik erg tevreden over hoe het is gegaan.

En nu? Ik wil meer, meer, meer!! Ik heb me dan ook al ingeschreven voor twee lopen. Ik kan niet wachten...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten