Pagina's

Boek: Een keukenmeiden roman


" In het Mississippi van de jaren zestig wordt aan zwarte vrouwen wel de opvoeding van blanke kinderen toevertrouwd, maar niet het poetsen van het tafelzilver. Drie vrouwen zijn het allesbepalende racisme meer dan zat en besluiten dat de verschillen tussen hen minder belangrijk zijn dan de overeenkomsten. "

Het leuke van boeken krijgen is dat het vaak boeken zijn die je zelf niet zou kopen. Zo kreeg ik in mei dit boek voor mijn verjaardag. Ik had ondertussen al wel van 'The Help" gehoord, maar blijkbaar had het tot dan toe nog niet mijn aandacht getrokken. Ik moet ook eerlijk bekennen dat het niet een boek is dat ik normaal zou hebben uitgekozen. Maar goed, ik had het nu eenmaal gekregen, dus wilde ik natuurlijk wel een poging wagen.

Vanaf het moment dat ik begon met lezen heeft het me geboeid. In het begin had ik moeite om de personage uit elkaar te houden, maar naarmate ik verder las werd dat steeds makkelijker. Het boek las lekker weg en was geen moment saai. Normaal lees ik vaak boeken van het genre thriller/misdaad. Puur om de spanning, maar ondanks dat dit boek niet in dit genre valt was er spanning. Spanning tussen de blanke en de zwarte, de rassenscheiding. Zou het de hoofdpersonages lukken een boek te schrijven en publiceren, zouden de daarin slagen of niet? Ik merkte af en toe frustratie bij mezelf, hoe konden ze iemand nou zo behandelen, enkel omdat iemand een andere huidskleur heeft! Het was (is?) zo oneerlijk. 

Kortom, ik ben blij dat ik dit boek heb gekregen en dat ik het heb gelezen. Ik zou het meer mensen aanraden. Ik ben nu trouwens ook erg benieuwd naar de film! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten