Pagina's

Hardlopen: Het ommetje

Een aantal weken geleden zag ik tijdens het hardlopen ineens paaltjes staan met een blauw informatie bordje erop, een nieuwe wandelroute die pas is aangelegd. De paaltjes geven de wandelroute 'Het ommetje' weer, 9.8 km in totaal stond er op het paaltje. Op dat moment was ik nog niet zo ver om een 10k te kunnen lopen, maar vandaag was ik er klaar voor. Nadat ik afgelopen twee weken mijn standaard rondje van 10k had gelopen was het tijd om een nieuwe route uit te proberen. 

foxlake.nl

Ik liep vanuit huis naar het dichtstbijzijnde paaltje in de buurt. Ondanks dat de wandelroute achter onze tuin langs loop moest ik eerst een paar honderd meter lopen om op de route terecht te komen. Er zit namelijk een sloot tussen onze tuin en het wandelpad en natte voeten leek mij geen ideaal begin van de training. Vanaf het eerste paaltje begon ik vol nieuwsgierigheid aan de route. Waar zou ik langs gaan lopen? Zou ik geen paaltjes missen? Geven alle paaltjes de goede richting aan? En ja hoor, bij paaltje twee ging het al mis. Het bruggetje waar ik over moest was afgesloten, blijkbaar zitten er een paar rotte planken tussen en is het niet veilig genoeg om er overheen te lopen. Dus moest ik al om de vijver heen lopen om mijn route te kunnen vervolgen. Ik liep vervolgens een stukje door het drop om vervolgens over de sportvelden en langs het hertenkamp te lopen. Daar kwam ik dilemma nummer twee tegen. Op het paaltje stond dat ik rechtdoor moest lopen, maar dan liep ik zo het hertenkamp op. Gelukkig was er een man zo vriendelijk om mij te vertellen dat ik rechtsaf moest en dat er aan het einde van de weg weer paaltjes zouden staan. Vol vertrouwen liep ik verder. Ik vervolgde mijn weg langs het kanaal over een pad waar alleen voetgangers kunnen komen, daarna liep ik een stuk door een bos. Na het bos vervolgde ik mijn weg door weer een stukje langs het kanaal te lopen, dit keer liep ik tussen de schapen. Zo leuk! Ze bleven heel nieuwsgierig staan kijken, pas als ik te dichtbij kwam gingen ze een paar meter opzij. Heerlijk! Ondertussen was het wat gaan miezeren, wat niet geheel onprettig was. Ik had het warm gekregen van het lopen.

De rest van de route ging mij prima af (als ik niet meereken dat een fazant mij behoorlijk heeft laten schrikken door ineens uit de bosjes te voorschijn te komen). Stukken over onverharde wegen werden afgewisseld met polder weggetjes. Stukjes waar ik normaal ook loop of net tegengesteld aan de richting die ik normaal loop. Al met al vond ik het een prachtige route en heb ik lekker uit kunnen waaien. Wat woon ik toch in een prachtig stukje Nederland! Ik ben blij dat ik een keer voor de afwisseling ben gegaan, dat maakt het lopen toch weer wat leuker en minder saai. Het lopen zelf ging erg goed, ik merk dat de 10k ook al redelijk in mijn benen kom te zitten. Een heerlijk begin van de dag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten